Беспилотный летательный аппарат самолётного типа
|
Подъёмная сила создаётся аэродинамическим способом за счёт напора воздуха, набегающего на неподвижное крыло. Аппараты такого типа характеризуются возможностью длительного полёта, значительной высотой полёта и высокой скоростью. Беспилотные летательные аппараты самолётного типа различаются по взлётной массе и бывают лёгкие (взлётная масса меньше 20 kg, выполнены, в основном, по схеме «летающее крыло», обладающей наибольшей несущей площадью и полезным объёмом при минимальных габаритах; используется в основном электродвигатель; время полёта около 1 h, высота полёта до 1 km), средние (от 20 до 200 kg; наряду с электродвигателями применяют современные дистанционные воздушные судна малой кубатуры; время полёта несколько часов и высота до 3-5 km); тяжёлые (более 200 kg, время полёта 10-12 h и высота до 9-10 km; базируются на аэродромах, могут взлетать и садиться на асфальтовые и грунтовые аэродромы, а также взлетать с катапульты или с использованием твердотопливных ускорителей, в основном применяются бензиновые двигатели внутреннего сгорания, чаще всего, 4-цилиндровые, имеют гиростабилизированную поворотную платформу для установки полезной нагрузки), сверхтяжёлые (более 1500 kg, высота полёта до 20 km, время полёта 24 h и более; такие аппараты появились сравнительно недавно, используются как аппараты-аналоги пилотируемых самолётов и сверхдальние стратегические разведчики).
|
samolyot turidagi uchuvchisiz boshqariladigan
uchish apparati
|
Qo‘zg‘almas qanotga hujum qiladigan havo bosimi hisobiga aerodinamik usulda hosil qilinadigan ko‘tar-ma kuch. Bunday turdagi apparatlar uzoq muddat uchishi bilan tavsiflanadi. Samolyot turidagi uchuv-chisiz boshqariladigan uchish apparatlari uchish massasi bo‘yicha farqlanadi va yengil (uchish massa-si 20 kg dan kam, asosan, «uchuvchi qanot» sxemasi bo‘yicha bajarilgan, eng yuqori eltuvchi maydonga ega bo‘lgan va kichik gabaritlarda foydali hajmga ega bo‘lgan; asosan elektrodvigatel ishlatiladi; par-voz vaqti 1 h ga yaqin, parvoz balandligi 1 km gacha), o‘rtacha (20 dan 200 kg gacha, elektrodvi-gatellar bilan bir qatorda zamonaviy kichik kubatu-rali masofadan boshqariladigan havo kemalari qo‘lla-niladi; parvoz vaqti bir necha soat va balandlik 3-5 km gacha); og‘ir (200 kg dan ko‘p, parvoz vaqti 10-12 h va balandlik 9-10 km gacha; aerodromlarda joylashadi, asfalt va tuproqli aerodromlarda uchishi va qo‘nishi mumkin, shuningdek, katapultadan uchi-shi yoki qattiq yoqilg‘i tezlatkichlaridan foydalanib uchishi mumkin; asosan, ko‘pincha to‘rt silindrli benzinli ichki yonuv dvigatellari qo‘llaniladi, foydali yuklamani o‘rnatish uchun girostabillashtirilgan aylanma platformaga ega), o‘ta og‘ir (1500 kg dan ko‘p; parvozning balandligi 20 km gacha, parvoz vaqti 24 h va undan ko‘p; bunday apparatlar nisbatan yaqinda paydo bo‘ldi, boshqariladigan samolyotlar-ning analog-apparatlari va o‘ta yuqori strategik raz-vedkachilar sifatida ishlatiladi) turlarga bo‘linadi.
|